Algemene voorwaarden
Deze Algemene Consumentenvoorwaarden voor het Afbouwbedrijf (stukadoors- en afbouwbedrijven, vloeren- en terrazzobedrijven en plafond- en wandmontage- bedrijven) in Nederland, gerepresenteerd door de Nederlandse Ondernemersver- eniging voor Afbouwbedrijven (NOA), zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis in het kader van de SER Coördinatie- groep Zelfreguleringsoverleg en treden in werking per 1 januari 2007. Ze zijn aangepast per 1 april 2013 en 1 januari 2014. Deze voorwaarden zijn door NOA gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Utrecht onder nummer 30171023.
ARTIKEL 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
ARTIKEL 2 – Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen ondernemer en consument.
ARTIKEL 3 – Aanbod
1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of elektronisch gedaan, tenzij spoedei- sende omstandigheden dit onmogelijk maken.
Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedu- rende 30 dagen na ontvangst.
Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
Het aanbod vermeldt zo precies mogelijk het tijdstip of tijdvak waarop met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel vermoedelijke datum van oplevering.
Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvorming- methode die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie.
a) Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom komen partijen een vast bedragovereen waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht;
b) Bij de prijsvormingsmethode regie doet de ondernemer een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de beno- digde materialen). De ondernemer geeft op verzoek van de consument een indicatie van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs, tenzij dat in de gegeven omstandigheden naar het oordeel van de
ondernemer in redelijkheid niet mogelijk is.
Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaar-
den.
ARTIKEL 4 – Totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de con- sument, bij voorkeur schriftelijk of elektronisch.
ARTIKEL 5 – Verplichtingen van de ondernemer
1. De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de nor- male werktijden, tenzij anders overeengekomen.
De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
De ondernemer is verplicht de consument te wijzen op:
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op
een ondeugdelijke ondergrond;
– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de
consument ter beschikking zijn gesteld;
Eén en ander tenzij de ondernemer deze gebreken of onjuistheden niet kende of redelijkerwijze niet behoorde te kennen.
4. De ondernemer is aansprakelijk voor de schade, tenzij deze hem niet is toe te rekenen.
5. De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door terzake deskundige personen.
6. De ondernemer vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te verwijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de ondernemer zelf dan wel zijn ondergeschikten of andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.
ARTIKEL 6 – Verplichtingen van de consument
1. De consument stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten. 2. De consument zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor
het werk te verschaffen gegevens.
3. De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmoge-
lijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De
kosten van elektriciteit, gas en water komen voor zijn rekening.
4. De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaam- heden en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer behoren zo- danig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging ontstaat, dient de consument
de ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
5. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstan-
digheden, als bedoeld in het voorgaande lid, dient de consument de daarmee verband houdende schade en kosten aan de ondernemer te vergoeden indien deze omstandigheden hem kunnen worden toegerekend.
6. Indien de consument een beroep doet op de garantiebepalingen van artikel 15 van deze voorwaarden moet de ondernemer voor het kunnen bepalen van mogelijke aansprakelijkheid in de gelegenheid worden gesteld tot het zonodig verrichten van destructief onderzoek op de voor de consument minst bezwarende wijze.
7. De consument dient gebreken aan het werk binnen bekwame tijd nadat hij deze heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken bij voorkeur schriftelijk aan de ondernemer te melden.
8. De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen; – gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
– gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschik-
king zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de consument te waarschu- wen op grond van artikel 5 lid 3.
ARTIKEL 7 – Meer- en minderwerk
1. Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom in de zin van artikel 3 lid 5 kan de consument nadat de overeenkomst is gesloten, in overeenstemming met de prijsvormingsmethode zonder dat een aparte overeenkomst wordt gesloten meer- of minderwerk opdragen, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 10% van de prijs van het werk.
2. Meer- of minderwerk voor een totaal bedrag hoger dan 10% van de prijs van het werk wordt behoudens in spoedeisende omstandigheden vooraf schriftelijk of elektronisch overeengekomen.
ARTIKEL 8 – Overmacht
1. Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen tijdelijk onmogelijk, dan is de wederpartij voor die periode van zijn verplichtingen ontheven.
2. Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen blijvend onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is de wederpartij ge- rechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid gemaakte kosten.
ARTIKEL 9 – Oplevering
1. Bij overschrijding van de opleveringsdatum dan wel het afgesproken tijdstip of tijdvak is de ondernemer verplicht de hierdoor geleden aantoonbare schade te vergoeden, tenzij de overschrijding hem niet kan worden toegerekend.
2. Het werk is opgeleverd wanneer de ondernemer aan de consument heeft mee- gedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.
3. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
– wanneer uiterlijk 14 werkdagen zijn verstreken nadat de consument van de on-
dernemer bij aangetekende brief de mededeling heeft ontvangen dat het werk
voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden; – wanneer de consument het object waaraan het werk is verricht weer in gebruik neemt, met dien verstande, dat door in gebruikneming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan in ge-
bruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
ARTIKEL 10 – Betaling in termijnen
Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredig- heid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval plaats te vinden uiterlijk twee weken na ontvangst van de rekening.
ARTIKEL 11 – De eindafrekening
1. Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de ondernemer bij de con- sument de eindafrekening in.
2. De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, uitgesplitst naar de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.
3. In de eindafrekening wordt een specificatie gegeven van de gebruikte materia- len en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven en van de overige kosten. Indien van toepassing wordt verder een specificatie van meer- en/of minderwerk opgenomen.
4. De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is uitgevoerd voor een aanneemsom, behoudens opgedragen meer- en/of min- derwerk.
5. Indien de ondernemer bij de prijsvormingsmethode regie een richtprijs afgeeft, mag deze richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, behoudens meerwerk met inachtneming van het bepaalde in artikel 7. De reden van een eventuele overschrijding van de richtprijs dient uit de specificatie duidelijk te blijken.
6. Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen drie weken na ontvangst van de rekening.
ARTIKEL 12 – Niet-tijdige betaling
1. De consument dient het verschuldigde bedrag te betalen vóór het verstrijken van de betalingsdatum. Doet de consument dat niet, dan zendt de ondernemer na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de consu- ment de gelegenheid binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalings- herinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.
Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de ondernemer gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
Door de ondernemer te maken buitengerechtelijke kosten om betaling van een schuld af te dwingen, kunnen aan de consument in rekening worden gebracht. De hoogte van deze buitengerechtelijke incassokosten is onderworpen aan wettelijke grenzen. Daarvan kan in het voordeel van de consument worden af- geweken.
Indien de consument met de betaling van een termijn als bedoeld in artikel 10 in gebreke blijft, is de ondernemer gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de consument schriftelijk of elektronisch heeft gesommeerd tot betaling over te gaan. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht van de ondernemer op vergoeding van kosten, schade en rente onverlet.
De ondernemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de con- sument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
Indien de ondernemer een aan de consument verschuldigde betaling of schade- vergoeding niet tijdig betaalt, is hij in verzuim. Indien de ondernemer na daartoe door de consument te zijn gemaand niet alsnog binnen 10 dagen betaalt, is de consument gerechtigd te handelen overeenkomstig de leden 2 en 3 van dit artikel.
ARTIKEL 13 – Niet-nakoming van de overeenkomst
1. Als één van de partijen een verplichting uit de overeenkomst niet nakomt, mag de wederpartij de nakoming van de daartegenover staande verplichting op- schorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
2. Als één van de partijen de overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
ARTIKEL 14 – Eigendom van tekeningen, ontwerpen e.d.
1. De door of vanwege de ondernemer verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, om- schrijvingen, tekeningen, modellen, begrotingen en calculaties e.d. waarvan de ondernemer zich het eigendom wenst voor te behouden, blijven zijn eigendom.
2. Alle met betrekking tot ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen e.d. gevestigde rechten (auteursrechten, modelrechten e.d.) worden voorbehouden en dienen te worden geëerbiedigd.
ARTIKEL 15 – Garantie
Garantiebepalingen Stukadoors- en Afbouwbedrijven
De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Ondernemer en consument kunnen ten nadele van de consument afwijken van de hieronder vermelde garantieregelingen. De ondernemer kan slechts een beroep doen op deze afwijking als:
– de ondernemer dit voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst met de consument heeft afgesproken en;
– deze afspraak schriftelijk of elektronisch is vastgelegd.
De bewijslast voor het bestaan van deze afspraak ligt bij de ondernemer. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet. Deze aansprakelijkheid kan zich uitstrekken tot de na de hieronder genoemde of onderling afgesproken garantieperioden.
Garantie Stukadoorswerk Buiten
1. De ondernemer garandeert dat het aangebrachte stukadoorswerk:
a) op voldoende wijze aan de ondergrond gehecht zal blijven;
b) niet zal scheuren in de pleisterlaag, tenzij dit wordt veroorzaakt door de wer-
king van de ondergrond, en alleen voorzover die werking redelijkerwijs door
de ondernemer niet kon worden voorzien.
2. De garantie wordt gegeven voor een duur van drie jaar.
Garantie Stukadoorswerk Binnen
1. De ondernemer garandeert dat het aangebrachte stukadoorswerk:
a) op voldoende wijze aan de ondergrond gehecht zal blijven;
b) niet zal scheuren in de pleisterlaag, tenzij dit wordt veroorzaakt door de wer-
king van de ondergrond, en alleen voorzover die werking redelijkerwijs door
de ondernemer niet kon worden voorzien.
2. De garantie wordt gegeven voor een duur van vijf jaar.
Garantiebepalingen Vloeren- en Terrazzobedrijven
1. De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk:
– bij terrazzowerk drie jaar;
– bij kunststofvloerafwerking vijf jaar.
2. De garantietermijnen zoals genoemd in lid 1 gelden tenzij de ondernemer en de consument een langere termijn overeenkomen.
3. Kleine onvolkomenheden die geen afbreuk doen aan de bruikbaarheid, de kwa- liteit, de duurzaamheid, het uiterlijk en het aanzien van het geleverde werk, vallen buiten de garantie.
4. Indien de ondernemer uiterlijk bij het totstandkomen van de overeenkomst schriftelijke onderhoudsvoorschriften heeft verstrekt aan de consument, vervalt de garantie ten aanzien van gebreken die zijn veroorzaakt door het niet conform de voorschriften onderhouden en/of behandelen van het werk. De bewijslast rust op de ondernemer.
5. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden aansprakelijk kan blijven op grond van de wet.
Garantiebepalingen Plafond- en Wandmontagebedrijven
De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering ge- durende een periode van vijf jaar kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebre- ken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet.
Garantie Plafonds
De ondernemer garandeert dat het aangebrachte plafond duurzaam opgehangen wordt aan de bovenliggende constructie.
Garantie Wanden
De ondernemer garandeert dat de wanden voldoen aan het bouwbesluit voor wat betreft geluidsisolatie, brandwerendheid en stabiliteit. Vervuiling door rook etc., alsmede eventuele verkleuring door bijvoorbeeld UV-straling is van garantie uit- gesloten.
ARTIKEL 16 – Geschillenregeling
1. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Afbouw, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling geno- men, indien de consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend. 3. Nadat de klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie
maanden na het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig wor-
den gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencom-
missie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wil doen, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met in achtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de geschillencom- missie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de geschillen- commissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
ARTIKEL 17 – Branchegarantie nakoming bindende adviezen
1. NOA staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de commis- sie door haar leden, tenzij het lid het bindend advies binnen twee maanden na de verzending daarvan ter vernietiging aan de rechter voorlegt. Deze garant- stelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan.
2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schrifte- lijk of elektronisch beroep doet bij NOA, Postbus 310, 3900 AH Veenendaal, [email protected].
3. NOA verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil ter zitting door de Geschillencommissie is behandeld en een eindbeslissing is gewezen, van één van de volgende situaties sprake is:
– aan het lid is surséance van betaling verleend of
– het lid is failliet verklaard of
– de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd.
Bepalend voor deze laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan NOA aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.
4. De garantstelling door NOA is beperkt tot € 5.000,- per bindend advies. NOA verstrekt deze garantstelling onder de voorwaarde dat de consument die op deze garantie een beroep doet, zijn vordering op grond van het bindend advies tot maximaal het uitgekeerde bedrag aan NOA overdraagt (cedeert) gelijktijdig met de honorering van zijn beroep op de nakomingsgarantie.
Voor het meerdere heeft NOA een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt. Deze inspanningsverplichting houdt in dat de consument wordt aangeboden zijn vordering voor het meerdere even- eens aan NOA over te dragen, waarna deze organisatie op eigen naam en op kosten van NOA de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument of de consument wordt aangeboden dat NOA op naam van de con- sument en op kosten van de NOA de (buiten)gerechtelijke incassoprocedure zal voeren, één en ander ter keuze van NOA.
ARTIKEL 18 – Wijziging algemene voorwaarden
NOA zal deze voorwaarden slechts wijzigen in overleg met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis.
Zakelijk
ALGEMENE VOORWAARDEN ZAKELIJK VERKEER
VOOR AFBOUWBEDRIJVEN
Vastgesteld door de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA).
Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Utrecht op 12 juni 2018 onder nummer 30171023.
ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Opdrachtnemer of leverancier: de gebruiker van deze algemene voorwaarden.
1.2 De opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die het werk opdraagt (niet zijnde consument) of met wie daarover gesproken wordt.
1.3 Opdracht resp. het werk: alle werkzaamheden of leveringen die geoffreerd worden of overeengekomen zijn.
1.4 Werkdag: een dag niet zijnde een algemene of ter plaatse van het
werk erkende of door de overheid dan wel bij of krachtens de voor
de opdrachtnemer geldende CAO voorgeschreven rust- of feestdag,
vakantiedag of andere niet individuele vrije dag.
1.5 Werkbare (werk)dag: zie art. 9.2 hierna.
1.6 Schriftelijk: onder schriftelijk worden ook digitale communicatiemiddelen zoals email e.d. verstaan.
1.7 Natuursteen: gesteente dat zonder menselijk ingrijpen is ontstaan en
dat geen kunstmatige wijzigingen heeft ondergaan in samenstelling
of structuur, inclusief materialen bestaande uit natuursteen en bindmiddelen.
1.8 Natuurstenen bouwwerken: bouwwerken waarin natuursteen of natuurstenen composiet is verwerkt. Zie verder ook artikel 7 betreffende
natuursteen en natuurstenen bouwwerken.
1.9
Persoonsgegevens: alle informatie afkomstig van opdrachtgever
betreffende of herleidbaar tot een natuurlijk persoon (‘betrokkene’) die
door opdrachtnemer wordt verwerkt vanwege het werk in de zin van
de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
ARTIKEL 2 – WERKINGSSFEER
2.1 De opdrachtgever wordt door de enkele aanvang der werkzaamheden
door ons geacht akkoord te gaan met onze offerte en/of met de toepasselijkheid van onze algemene voorwaarden.
2.2
Indien in enig geschil niettemin zou worden bepaald dat ook de
voorwaarden van de opdrachtgever toepasselijk zijn, prevaleren deze
voorwaarden bij strijdigheid van een of meer bepalingen.
2.3 Het in dit artikel bepaalde kan uitsluitend worden opzij gezet indien
opdrachtnemer na ontvangst van de opdrachtbevestiging schriftelijk
te kennen geeft dat de algemene voorwaarden van de opdrachtgever
toepasselijk zijn.
2.4 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op elke latere
overeenkomst die tussen opdrachtgever en opdrachtnemer wordt
gesloten of tot stand komt.
ARTIKEL 3 – OFFERTE C.Q AANBIEDING
3.1 Elke offerte geldt als een vrijblijvend aanbod.
3.2 Een aanbod of offerte vermeldt indien mogelijk het tijdstip waarop met
het werk kan worden begonnen.
3.3 De overeenkomst komt tot stand door het bericht van aanvaarding
van het aanbod door de opdrachtgever tenzij opdrachtnemer direct te
kennen geeft het aanbod alsnog in te trekken.
3.4. Opdrachtnemer kan niet aan een offerte of aanbod worden gehouden
indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat een offerte of
aanbod (of onderdeel daarvan) een vergissing of verschrijving bevat.
3.5 Offertes en aanbiedingen gelden als één geheel; een samengesteld
aanbod of prijsopgave kan niet deels worden aanvaard.
3.6 De overeenkomst wordt tevens geacht te zijn tot stand gekomen op het
tijdstip dat opdrachtnemer de werkzaamheden heeft aangevangen.
3.7 Niet uitdrukkelijk in een offerte of aanbieding opgenomen werkzaamheden of materialen, vormen géén onderdeel van het overeengekomen
werk of de leveringen.
ARTIKEL 4 – RECHTEN EN VERPLICHTINGEN OPDRACHTNEMER
4.1 De werkzaamheden worden verricht op normale werkdagen binnen
de gebruikelijke werktijden van de opdrachtnemer, tenzij anders is
overeengekomen.
4.2 Opdrachtnemer is in geval hij de opdrachtgever ter zake heeft gewaarschuwd en opdrachtgever desalniettemin uitvoering der betreffende
werkzaamheden op een ondeugdelijke ondergrond of volgens een
ondeugdelijke werkwijze of onder ondeugdelij
ke omstandigheden
heeft verIangd, niet aansprakelijk voor gebreken in het door ons uitgevoerde werk.
ARTIKEL 5 – RECHTEN EN VERPLICHTINGEN OPDRACHTGEVER
5.1 Indien op (detail)tekeningen opmerkingen staan als maten in het werk
te controleren of dergelijke, mag opdrachtnemer aannemen dat deze
maten door de opdrachtgever zijn gecontroleerd en juist bevonden.
Bovendien zal de opdrachtgever zo tijdig mogelijk een planning of
leveringsschema verstrekken aan opdrachtnemer.
5.2 Indien het leveringsschema of de planning niet kan worden aangepast
aan de productie of planning van opdrachtnemer, heeft opdrachtnemer het recht nadere voorwaarden te stellen of de opdracht geheel
of gedeeltelijk te herroepen.
5.3 Opdrachtgever dient uitvoering van de opdracht mogelijk te maken.
Daartoe draagt hij o.m. tijdig zorg voor de benodigde goedkeuringen
zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen, alsmede de
overige voor de opdracht te verschaffen gegevens of de daartoe
benodigde informatie.
5.4 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat door derde(n) uit te
voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot ons werk behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van de
werkzaamheden of leveringen daarvan geen vertraging ondervinden.
Indien niettemin vertraging ontstaat, dient de opdrachtgever opdrachtnemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
5.5 Indien de aanvang van het werk wordt vertraagd door niet aan opdrachtnemer te wijten omstandigheden, moet de opdrachtgever de
daarmede verband houdende schade en kosten vergoeden en heeft
opdrachtnemer het recht op verschuiving van de opleveringsdatum,
ook als daar niet om gevraagd is.
5.6 De opdrachtgever draagt het risico van schade veroorzaakt door gebreken in materialen, hulpmiddelen en voorzieningen die door hem ter
beschikking zijn gesteld dan wel zijn verlangd.
5.7 Adviezen, voorzieningen en werkzaamheden van derden, al dan niet
volgens gegevens en tekeningen van opdrachtnemer, die van invloed
zijn of kunnen zijn op prestaties van opdrachtnemer, zijn voor rekening
en risico van de opdrachtgever.
5.8
De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat opdrachtnemer bij
aankomst op het werk de werkzaamheden terstond kan aanvangen
en deze gedurende de normale werkuren kan uitvoeren. Werk
zaamheden buiten de normale werkuren moeten worden gedoogd
indien opdrachtnemer dit noodzakelijk acht.
5.9 De opdrachtgever dient om niet te zorgen voor:
a. goede verharde toegangswegen tot het werk dusdanig dat materiaal
en materieel te allen tijde in volle ladingen tot aan de ingang van
het gebouw gebracht kunnen worden. Voor zover dat niet het geval
is, moet de opdrachtgever de extra kosten, waaronder met name
begrepen extra mankracht voor aanvoer materiaal, vergoeden.
b. afsluitbare, verlichte, droge, zindelijke opslagruimte van voldoende
grootte, voor opslag van materialen, machines, etc.
c. tegen vorst en hitte beveiligde/beschermde opslagruimte voor de
opslag van brand- c.q. vuurgevaarlijke en vorstgevoelige materialen.
d. het in ontvangst nemen van voor de werkzaamheden bestemde
materialen en deze te behandelen in overeenstemming met de
aanwijzingen op de begeleidingspapieren en/of op de verpakking
aangebrachte aanwijzingen voor de opslag daarvan.
e. water en elektriciteit, zowel voor licht als krachtstroom met voldoende spanning en met zoveel gemakkelijk aan te sluiten stopcontacten, zodat opdrachtnemer binnen een straal van 25 meter
hierover kan beschikken.
f.
schaftlokaal, wasgelegenheid en toiletten c.q. de vrije toegang
daartoe.
g. behoorlijk volgens de voorschriften bruikbare bouwliften, steigers
en bouwmateriaal.
5.10 Indien werkzaamheden moeten worden verricht, is de opdrachtgever
verplicht er zorg voor te dragen dat het bouwwerk met glas of ander
lichtdoorlatend materiaal is dichtgemaakt (wind- en waterdicht), indien
de weersomstandigheden daartoe aanleiding geven. De werkplek
dient vorstvrij en voldoende verlicht te zijn, alsmede voldoende
ontruimd en vrij van verontreiniging en vervuiling te zijn. Bij gebreke
daarvan is opdrachtnemer niet verplicht het werk uit te voeren en is de
opdrachtgever verplicht alle door opdrachtnemer in verband daarmede
geleden schade te vergoeden.
5.11 De opdrachtgever dient zodanige maatregelen te nemen dat het door
opdrachtnemer aangebrachte werk niet wordt beschadigd of vernield.
5.12 De opdrachtgever zal zorg dragen dat kwetsbare onderdelen in de
omgeving van het door opdrachtgever aan te brengen werk van tevoren worden beschermd.
5.13 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat ten tijde van de uitvoering
van het werk in de omgeving daarvan aanwezige personen vooraf op
de hoogte zijn gesteld van de aan die werkzaamheden verbonden
stof-, stank-, reuk- en geluidshinderbezwaren en dat anderen dan
opdrachtnemers’ personeel de toegang tot de ruimten waarin gewerkt
wordt, is ontzegd tijdens het werk en gedurende de tijd daarna die
opdrachtnemer eventueel noodzakelijk acht.
5.14 De opdrachtgever stelt om niet de voorzieningen beschikbaar voor het
gescheiden inzamelen van chemisch- en bouwafval.
5.15 De opdrachtgever zorgt voor orde en veiligheid op het werk. Hij zorgt
tevens voor de goede staat van de te verwerken materialen en van het
materieel dat door hem ter beschikking wordt gesteld.
5.16 Opdrachtgever zal zorgdragen voor deugdelijke verzekeringsdekking
tegen schades betreffende het werk alsmede de daar aanwezige
materialen, gereedschappen, machines e.d. van opdrachtnemer
– inclusief gevolg- en stagnatieschade – door het afsluiten van een
CAR-verzekering en/of opdrachtnemer op die polis mee te verzekeren.
5.17 Kosten welke ontstaan doordat opdrachtgever niet of niet tijdig aan de
verplichtingen uit deze algemene voorwaarden c.q. dit artikel voldoet,
zijn voor rekening en risico van de opdrachtgever.
ARTIKEL 6 – MONSTERS, MODELLEN, INTELLECTUELE EIGENDOM
6.1 Alle gegevens die in een offerte of aanbieding zijn verwerkt, mogen
uitsluitend worden gebruikt in het kader van de opdracht of de onderhandelingen daarover.
6.2 Alle van de opdrachtnemer afkomstige informatie zoals tekeningen,
schema’s, afbeeldingen, monsters, modellen e.d. die bij offerte of
uitvoering van de opdracht zijn gebruikt, blijven eigendom van opdrachtnemer. Openbaarmaking of verveelvoudiging mag uitsluitend
plaatsvinden na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van opdrachtnemer.
6.3 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden
in verband met schending van intellectuele eigendomsrechten zoals
auteursrecht e.d. voortkomende uit of samenhangende met informatie
of informatiedragers die opdrachtgever heeft verstrekt.
6.4 Indien door opdrachtnemer een model, monster of voorbeeld is
getoond of verstrekt, wordt dit vermoed slechts te zijn getoond of
verstrekt bij wijze van aanduiding: de hoedanigheid van te leveren
zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken.
6.5 Geringe kleur- en structuurverschillen zijn toelaatbaar. De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer terzake van enige aansprakelijkheid
voor eventuele kleurafwijkingen en/of verkleuringen.
ARTIKEL 7 – NATUURSTEEN
7.1 Natuursteen is een natuurproduct. Monsters van natuursteen geven
een indicatie van kleur en structuur. Afwijkingen daarvan zijn onvermijdelijk, al zal opdrachtnemer trachten materialen zoveel mogelijk op
elkaar af te stemmen. Kleur- of structuurafwijkingen geven nimmer het
recht om de overeenkomst te ontbinden. Deze geven nimmer recht op
schadevergoeding behoudens bij grove wanprestatie.
7.2 In geval van grafwerken zijn kleine maatverschillen toelaatbaar mits
de afzonderlijke stukken onderling passen.
7.3 Rekening houdende met de natuurlijk gespleten vlakken is bij kwartsiet, leisteen en soortgelijke steensoorten levering in verschillende
dikten toegestaan.
7.4 Bij andere steensoorten dan bedoeld in 7.3 is een tolerantie in de
lengte en de breedte van ten hoogste 2,0 mm toegestaan bij dikte
van het gebruikte materiaal tot en met 5,0 cm. Bij een dikte van 6,0
tot en met 10,0 cm is toegestane afwijking 3,0 mm en bij een dikte
van meer dan 10,0 cm is de toegestane afwijking 4,0 mm. Echter, als
deze steensoorten als tegelwerk ‘koud’ gelegd of gezet worden, is een
tolerantie van 0,5% toegestaan.
7.5 Over de in de opdracht genoemde hoeveelheden van bewerkt natuursteen wordt voor de inhoud van de steen gerekend naar het kleinste
omschreven parallellepipedum, waarbij natuursteen van minder dan
10 dm3 als natuursteen van 10 dm3 wordt gerekend.
7.6 Bij levering van natuursteen per m2 wordt voor de oppervlakte van
het natuursteen gerekend die van de kleinste omschreven rechthoek,
waarbij de minimale oppervlakte 0,10 m2 bedraagt.
7.7 Bij berekening van oppervlakte- en inhoudsmaten gelden gedeelten
van centimeters als hele centimeters en geschiedt afronding van decimalen vanaf het getal 5 naar boven.
7.8 Opdrachtgever draagt zorg voor deugdelijke informatie en werkomstandigheden, waaronder te begrijpen: mogelijkheid om vooraf in
te meten, te controleren op deugdelijke omstandigheden voor plaatsing natuursteen en indien ‘gesteld in het werk’ wordt geleverd zal de
opdrachtgever om niet assistentie verlenen en alle daartoe vereiste
materialen en gereedschappen verzorgen, zoals o.m. steiger- en hijsmaterialen, cementmolens en metselmaterialen alsmede eventueel
bedienend personeel daarbij. Opdrachtgever maakt het mogelijk dat
opdrachtnemer vooraf kan opmeten en controleren, waartoe opdrachtnemer vooraf deugdelijk informatie zal verstrekken en peilmaten en
stramienlijnen gedetailleerd zal aangeven.
ARTIKEL 8 – WIJZE VAN TRANSPORT EN AANSPRAKELIJKHEID
8.1
Partijen komen overeen hoe en op welke condities geleverd zal
worden. Als gekozen is voor ‘af werkplaats’ wordt levering geacht
te hebben plaatsgevonden voor het laden van het vervoermiddel.
Bij levering ‘vrij op vervoermiddel’ wordt levering geacht te hebben
plaatsgevonden op het moment dat de goederen op het vervoermiddel zijn geladen. Bij levering ‘franco werk’ wordt de levering geacht
te hebben plaatsgevonden bij in ontvangstname voor het lossen op
de overeengekomen bestemming indien deze bestemming met het
gebruikte transportmiddel in redelijkheid bereikbaar is. Wanneer dat
niet zo is, mag de leverancier zelf een plaats voor levering aanwijzen
onder gelijktijdige schriftelijke kennisgeving aan de opdrachtgever.
8.2 Tenzij ‘af werkplaats’ wordt geleverd bepaalt de opdrachtnemer de wijze
van transport en de verpakking, behalve wanneer de opdrachtgever
specifieke wensen hieromtrent aan opdrachtnemer kenbaar heeft
gemaakt. Eventuele kosten die met die wensen gepaard gaan zijn
voor rekening van opdrachtgever. Indien materialen verpakt worden
geleverd, wordt het verpakkingsmateriaal (kisten, pallets, kratten e.d.)
geacht in de levering te zijn inbegrepen en niet teruggenomen door
opdrachtnemer.
8.3 Het is opdrachtnemer toegestaan deelleveringen te verrichten.
8.4 De opdrachtgever staat ervoor in en draagt zorg voor alle informatie die
benodigd is voor deugdelijke uitvoering van de opdracht en hij draagt
zorg voor deugdelijke in ontvangstname van te leveren materialen. Bij
gebreke daarvan is artikel 5.17 van toepassing.
8.5 Voor zover er op opdrachtnemer enige aansprakelijkheid rust met
betrekking tot het transport, is deze beperkt tot de vergoeding welke
transportassuradeuren in dit geval danwel in de regel verstrekken.
ARTIKEL 9 – UITVOERINGSDUUR, UITSTEL VAN OPLEVERING
9.1 De termijn binnen welke het werk moet worden opgeleverd wordt
indien mogelijk in de overeenkomst uitgedrukt, hetzij in (werkbare)
dagen, weken of -maanden, hetzij door een bepaalde dag te noemen.
Een planning is echter nimmer bindend of fataal.
9.2 Indien een termijn is uitgedrukt in een aantal werkbare dagen worden
werkdagen respectievelijk halve werkdagen als onwerkbaar beschouwd
wanneer door omstandigheden die niet aan opdrachtnemer te wijten
zijn gedurende tenminste vier uren resp. tenminste twee uren niet kan
worden gewerkt.
9.3 Als de oplevering van een werk zou moeten geschieden op een dag
die geen werkdag is, geldt de eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.
9.4 De termijn binnen welke het werk moet worden opgeleverd, kan in
overleg worden verlengd.
9.5 Indien door overmacht, door voor risico van de opdrachtgever komende
omstandigheden of door het of namens de opdrachtgever aanbrengen
van bestekswijzigingen dan wel van wijzigingen in de uitvoering van het
werk, de uitvoering van de werkzaamheden wordt vertraagd kan niet
worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt
opgeleverd en heeft opdrachtnemer recht op termijnverlenging, ook als
daarom niet is of wordt gevraagd.
ARTIKEL 10 – OPNEMING EN GOEDKEURING
10.1 De opneming geschiedt na tot de opdrachtgever gerichte mededeling
houdende de dag waarop naar opdrachtnemers’ oordeel het werk zal
zijn voltooid of per datum dat het werk kenbaar voor de opdrachtgever
is volbracht.
10.2 De opneming geschiedt in de regel binnen acht dagen na de in het
vorige lid bedoelde dag. De opdrachtgever dient opdrachtnemer tijdig,
zo mogelijk drie dagen tevoren, schriftelijk mede te delen op welke
datum en tijdstip de opneming plaats vindt.
10.3 Nadat het werk is opgenomen zal de opdrachtgever binnen acht dagen schriftelijk mededelen of het werk al dan niet is goedgekeurd. In
het laatste geval met opgaaf van de concrete gebreken.
10.4 Vindt geen opneming plaats of wordt niet binnen acht dagen na opneming een schriftelijke mededeling door de opdrachtgever verzonden
dat het werk al dan niet is goedgekeurd, dan wordt het werk geacht
te zijn goedgekeurd. Het werk geldt ook als opgeleverd indien het in
gebruik wordt genomen of verder wordt bewerkt. Wordt een werk deels
in gebruik genomen dan geldt dat deel als goedgekeurd en opgeleverd.
10.5 Kleine gebreken die vóór een nog volgende betalingstermijn kunnen
worden hersteld, zullen geen reden tot onthouding van de goedkeuring
zijn. Opdrachtnemer is gehouden de in lid 3 bedoelde gebreken zo
spoedig mogelijk te herstellen.
10.6 Indien er geen sprake is van werkzaamheden, maar enkel van levering van materialen, dient de opdrachtgever deze direct bij levering te
controleren en vervolgens uiterlijk binnen drie werkdagen schriftelijk te
reclameren in geval er gebreken zijn. Bij gebreke daarvan wordt het
geleverde geacht te zijn goedgekeurd en vervalt iedere aansprakelijkheid voor gebreken in de geleverde materialen tenzij het verborgen
gebreken betreft.
ARTIKEL 11 – LEVERING EN OPLEVERING
11.1 Plannings- of levertijden e.d. gelden nimmer als fatale termijnen. Bij
overschrijding van de levertijd of enige termijn of opleveringstermijn,
dient de opdrachtgever opdrachtnemer te allen tijde schriftelijk in gebreke te stellen en aan opdrachtnemer een laatste, redelijke, termijn
te geven alvorens er sprake kan zijn van verzuim.
11.2 Indien opdrachtnemer zelf in het werk maten moet vaststellen, moet
inmeten of gegevens in het werk moet controleren, vangt de levertijd
of de uitvoeringstermijn niet eerder aan dan de datum waarop dit
gebeurd is. De resultaten van deze controles of metingen worden
schriftelijk aan opdrachtgever kenbaar gemaakt.
11.3 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd, indien het werk is goedgekeurd of geacht wordt te zijn goedgekeurd conform artikel 10 of
als uit mededeling van de opdrachtgever blijkt dat het werk is goedgekeurd of opdrachtnemer anderszins er gerechtvaardigd op mag
vertrouwen dat het werk is goedgekeurd. Na oplevering vervalt iedere
aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor gebreken die bij oplevering
bekend zijn of redelijkerwijze kenbaar waren voor opdrachtgever.
11.4
Indien opdrachtnemer enkel goederen levert en er sprake is van
gebreken in het geleverde die tijdig zijn gemeld, is opdrachtnemer
gerechtigd tot herlevering. Indien dat niet mogelijk is, is opdrachtnemer gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst. Opdrachtnemer
is enkel aansprakelijk voor schade indien en voor zover genoemde
gebreken hem zijn toe te rekenen.
ARTIKEL 12 – MEER- EN MINDERWERK
12.1 Van meerwerk is onder meer sprake wanneer:
a. opdrachtgever aanvullingen en/of wijzigingen van de overeengekomen werkzaamheden of leveringen wenst die een verzwaring
of uitbreiding van het werk tot gevolg hebben of dit duurder maken;
alle niet uitdrukkelijk in offerte of opdracht opgenomen werkzaamheden worden geacht niet tot het werk te behoren en vormen
meerwerk.
b. opdrachtnemer aanvullingen en/of wijzigingen van de overeengekomen activiteiten gewenst of noodzakelijk acht, omdat dit naar
het redelijk oordeel van opdrachtnemer noodzakelijk is voor goede
en vakkundige uitvoering van het werk of dat nieuwe of gewijzigde
(overheids)voorschriften daartoe aanleiding geven.
12.2 Opdrachtnemer zal indien er sprake is van meer- of minderwerk
opdrachtgever hierover informeren, ook wat betreft de gevolgen voor
de prijs van het werk. Opdrachtgever stemt in met meer/minderwerk
en de gevolgen daarvan, indien hij niet binnen twee dagen hiertegen
bezwaar heeft gemaakt danwel het meer- of minderwerk laat uitvoeren.
12.3 Meerwerk zal tussentijds na uitvoering daarvan gefactureerd mogen
worden en betaald worden tegen de tussen partijen overeengekomen
danwel redelijke prijzen. Minderwerk zal bij einde werk aldus worden
gefactureerd.
ARTIKEL 13 – PRIJZEN
13.1 Alle prijzen en bedragen zijn exclusief BTW.
13.2 Kosten voor begrotingen, plannen, ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen etc. worden door opdrachtnemer niet in rekening gebracht indien
op grond daarvan opdracht is verleend.
13.3 In het geval géén opdracht wordt verleend, is opdrachtnemer gerechtigd de kosten van het maken van begrotingen, plannen, ontwerpen,
afbeeldingen, tekeningen, etc. wel in rekening te brengen.
13.4 Indien na het aanvaarden der opdracht materiaalprijzen, prijzen van
hulpmateriaal en grondstoffen zoals elektriciteit, prijzen van onderdelen
welke van derden worden betrokken, lonen en salarissen, sociale
lasten, overheidslasten, invoerrechten, heffingen, belastingen zoals
o.m. omzetbelasting, vrachten en assurantiepremies een verhoging
ondergaan, waaronder begrepen prijsverhogingen door koersverschillen in de valuta waarin materialen worden gekocht dan wel de door
opdrachtnemer te gebruiken materialen worden gekocht of indien
door wijziging van een of meer der genoemde factoren de door opdrachtnemer verschuldigde opslagen veranderen, ook al geschiedt dit
ten gevolge van reeds bij het aanvaarden der opdracht te voorziene
omstandigheden, is opdrachtnemer gerechtigd de bij de aanvaarding
der opdracht overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen.
ARTIKEL 14 – BETALING
14.1 Opdrachtnemer is gerechtigd te factureren naar de stand van het werk
indien geen termijnschema voor facturering is overeengekomen.
14.2 Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum. Kortingen onder welke benaming ook mogen nimmer in mindering worden
ge
bracht. Bij de betaling is schuldvergelijking nimmer toegestaan,
noch is het de opdrachtgever toegestaan dat hij enige betalingsverplichting jegens ons opschort. Ieder opschortings- of verrekeningsrecht van opdrachtgever is dus uitdrukkelijk uitgesloten.
14.3
Indien voor het vaststellen van betalingstermijnen eenheidsprijzen
gelden, zullen deze globaal zijn en dienen ter bepaling van tussentijdse
betalingsverplich
tingen. Deze eenheidsprijzen gelden nimmer voor
het berekenen van de kosten voor eventueel meer- en/of minderwerk
dan wel voor het vaststellen van prijzen voor andere werken.
14.4 Indien opdrachtgever goederen niet in ontvangst neemt of deze anderszins niet geleverd kunnen worden, komen de daardoor noodzakelijk
geworden kosten van opslag voor rekening van de opdrachtgever,
terwijl opdrachtnemer betaling van de opgeslagen goederen kan
vorderen.
14.5 Indien enige betaling niet tijdig is geschied, wordt de opdrachtgever
geacht van rechtswege in verzuim te zijn zonder dat enige aanmaning
of ingebrekestelling noodzakelijk zal zijn, onverminderd opdrachtnemers’ recht van opschorting van verplichtingen bij niet-tijdige betaling
van termijnen of facturen.
14.6 Bij overschrijding van betalingstermijn(en) verbeurt de opdrachtgever
een vertragingsrente van anderhalf (1,5) procent voor elke maand,
een gedeelte van een maand daarbij voor een volle maand te rekenen,
over het niet tijdig betaalde bedrag.
14.7 Voor rekening van de opdrachtgever zijn voorts alle kosten van inning
der niet-tijdig betaalde bedragen, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke. De buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15%
van het niet tijdig betaalde bedrag. Voorzover opdrachtnemer voor
inning van bedragen rechtskundige hulp nodig heeft en de kosten
daarvan meer bedragen dan genoemde 15%, is de opdrachtgever ook
dat meerdere verschuldigd.
14.8 De volledige prijs zal geheel en onmiddellijk zonder voorafgaande
ingebrekestelling opeisbaar zijn in de volgende gevallen:
a. indien de opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard,
indien hij surséance van betaling aanvraagt, dan wel een aanvraag
tot zijn onder curatelestelling is aanhangig gemaakt.
b. enig beslag op roerende en/of onroerende zaken, vorderingen of
andere bezittingen van de opdrachtgever wordt gelegd.
c. bij overlijden van de opdrachtgever of indien zijn voornemen tot het
metterwoon verlaten van Nederland blijkt.
d. indien de opdrachtgever een vennootschap onder firma, een
commanditaire vennootschap, een besloten vennootschap of een
naamloze vennootschap is die in liquidatie treedt, wordt ontbonden
of een andere vennoot c.q. bestuurder verkrijgt, dan wel een vennoot of bestuurder uit- resp. aftreedt.
14.9 Zolang geen volledige betaling van enige deel- of eindfactuur eventueel inclusief vertragingsrente en buitengerechtelijke kosten heeft
plaatsgevon
den, blijven geleverde materialen eigendom van opdrachtnemer.
14.10 Een betaling door de opdrachtgever strekt eerst tot voldoening van de
vervallen rente en vervolgens tot voldoening van de op de vordering
vallende buitengerechtelijke kosten. Daarna komen betalingen in
mindering op de hoofdsom.
ARTIKEL 15 – RETENTIERECHT
15.1 Zolang de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan,
heeft de opdrachtnemer het recht van terughouding op alle zaken die
hij van opdrachtgever onder zich heeft, dat op kosten van de opdrachtgever.
15.2 Het risico van de onder dit retentierecht vallende zaken blijft berusten
bij opdrachtgever.
ARTIKEL 16 – AANSPRAKELIJKHEID
16.1 Opdrachtnemers verplichting tot vergoeding van kosten of schade(s)
strekt nimmer verder dan een bedrag van maximaal de aanneemsom
van het betreffende werk of relevant deel daarvan, dan wel het totaal
van gewerkte uren en verwerkte materialen voor het werk of dat deel
van het werk. Of indien enkel geleverd werd, het factuurbedrag betreffende deze leveringen of het relevante deel daarvan. Deze maximering geldt te allen tijde en dus uitdrukkelijk ook indien er meerdere
schadegevallen zijn.
16.2 Voor gevolgschade is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk. Onder
gevolgschade wordt in ieder geval verstaan (maar niet beperkt tot):
schade van derden of van de principaal, bedrijfssluiting en -stagnatie,
verhuiskosten, opslagkosten, herinrichtingskosten, schoonmaakkosten, verblijfs- en hotelkosten, bouwplaats- en steigerkosten,
begeleidingskosten en toezicht, stagnatiekosten en bedrijfsschade,
inkomens- en omzetschade, gederfde winst, vervangingskosten, enz.
ARTIKEL 17 – OVERMACHT
17.1 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van opdrachtnemer
onafhankelijke omstandigheid waardoor nakoming van de
overeenkomst redelijkerwijze niet meer van opdrachtnemer kan
worden gevergd, zoals: oorlog, gehele of gedeeltelijke mobilisatie,
oproer, onlusten, blokkade, verkeersbelemme
ringen, algemene
of partiële werkstaking, uitsluiting, gedwongen stilstand, brand,
watersnood en/of abnormale waterstand, epide
mie, ziekte van
personeel, wanprestatie van toeleveranciers, e.d. Of als directe of
indirecte stagnatie in opdrachtnemers’ bedrijf ontstaat, of indien
door vandalisme, bezetting (ook door krakers), atoomkernreacties,
milieuramp, milieuver
ontreiniging t.p.v. het uit te voeren werk en
met de gezondheid van personen bedreigende gevolgen, acties
van maatschappelijke groeperingen, in- of uitvoerverbod, sneeuw-,
en/of ijsbelemmering of door enige andere oorzaak buiten schuld
van opdrachtnemer, de benodigde grondstoffen, hulpmaterialen of
onderdelen welke van derden betrokken worden, opdrachtnemer
niet of niet tijdig bereiken, en/of werknemers van opdrachtnemer het
bouwobject niet kunnen bereiken of aldaar niet kunnen verblijven.
In dergelijke gevallen heeft opdrachtnemer het recht de levering der
materialen en/of de uitvoering van het werk op te schorten zolang
deze stagnatie of verhindering aanhoudt.
17.2 Indien deze stagnatie of verhindering langer dan dertig dagen heeft
geduurd of als vaststaat dat deze van blijvende aard is, hebben beide
partijen het recht de overeenkomst, mits zulks schriftelijk geschiedt,
te annule
ren voor zover het betreft het nog niet geleverde c.q.
uitgevoerde gedeelte. Hetgeen bij annulering reeds is geleverd c.q.
uitgevoerd moet alsdan direct worden betaald. Bij zodanige annulering,
onverschillig welke partij zich hiervan bedient, is opdrachtnemer niet
gehouden enige vergoeding ter zake te verlenen.
ARTIKEL 18 – BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS
18.1 Voor zover opdrachtnemer in het kader van het werk persoonsgegevens verwerkt, zal dat gebeuren in overeenstemming met de Europese
Algemene Verordening Gegevensbescherming c.q. zullen deze op
een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt.
18.2
Opdrachtnemer zal technische en organisatorische maatregelen
treffen om persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige
andere vorm van onrechtmatige verwerking of gebruik.
18.3 Opdrachtgever/betrokkene is gerechtigd informatie te verzoeken over
de verwerkte gegevens. Deze zal voortvarend worden verstrekt. Opdrachtnemer zal opdrachtgever/betrokkene z.s.m. informeren in geval
van een inbreuk (datalek) of als er sprake is van andere omstandigheden die persoonsgegevens van opdrachtgever betreffen.
ARTIKEL 19 – NEDERLANDS RECHT EN GESCHILBESLECHTING
19.1 Geschillen worden beslecht door de gewone Rechter die bevoegd is
op grond van opdrachtnemers’ vestigingsplaats of volgens de wet,
danwel naar opdrachtnemers’ keuze door de Raad van Arbitrage
voor de Bouw conform haar statuten zoals die luiden twee maanden
voor totstandkoming van de opdracht, onverminderd de bevoegdheid
van de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, rechtdoende in kort
geding.
19.2 In afwijking van het voorgaande lid, is de Zakelijke Geschillencommissie
Natuursteen bevoegd indien partijen dit zijn overeengekomen m.b.t.
leveringen en/of werkzaamheden natuursteen.
19.3 Op alle overeenkomsten met opdrachtnemer is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.